מסעות השוטה בעץ החיים הקבלי

מסעות השוטה בעץ החיים הקבלי

 

לשלושה מסעות יוצא האדם בחייו: פעם ראשונה בלידתו ופעם נוספת במותו. בין הלידה והמוות, עובר האדם את מסע החיים. מסע החיים אינו מסודר בסדר מסוים, והוא מושפע מאירועים שמתרחשים בחייו ומבחירותיו האישיות.

המסע הראשון (מסע הלידה), מתחיל כשלושים יום לפני העיבור ומסתיים כשלושים יום לאחר הלידה עצמה. במהלך המסע, העובר אינו מודע לעולם הגשמי, אלא רק לעולם ממנו הגיע. במסע הלידה, אנו עוברים בין הקלפים בסדר יורד, מהעולם (קלף מספר 21) אל השוטה (קלף מספר 0) ומתגשמים בדמות השוטה בגוף אנוש, לבושים ונושאים צידה לדרך. תפקידו של מסע זה הוא להכין אותנו לחיים בגוף אנוש. בעת המסע, אנו עוברים את כל 22 קלפי הארקנה הבכירה ומסמנים לעצמנו את השיעורים שאותם נעבור במסע החיים שלפנינו.

המסע השני (מסע החיים), מתרחש בגוף אנושי. זהו מסע שבו האדם בעל מודעות אנושית בעולם הגשמי. מסע החיים שונה בין אדם לאדם וכולל בתוכו בחירות אישיות וגלובליות שהנשמה שלנו בחרה בטרם התגשמה לעולם זה. במסע זה, אנו בוחרים כיצד ליישם את המטרות שהצבנו בעת מסע הלידה. בניגוד לשני המסעות האחרים (הלידה המוות), מסע החיים אינו מוגדר מראש ואנחנו רשאים לבחור את הדרך שבה נגשים את מטרותינו. מסע זה תמיד מתחיל ומסתיים בקלף השוטה, שהוא נקודת הסיום של מסע הלידה ונקודת ההתחלה של מסע המוות. במהלך חיינו נתונה לנו זכות הבחירה לחזור על שיעור כזה או אחר, להגיע אל אותה נקודה מספר פעמים מדרכים שונות, ועוד. לכל אחד ואחת מאיתנו יהיו קלפים או אבני דרך בעלי משמעות שונה, נתעכב עליהם זמן שונה ונבחר ליישם אותם בצורה שונה זה מזו. זה מה שמבדיל בחירות של אדם אחד ממשנהו.

המסע השלישי (מסע המוות), מתחיל כשלושים יום לפני המוות ומסתיים כשלושים יום לאחריו. כך שזהו המסע הקצר ביותר בזמן ואולי הארוך ביותר במימד המודעות, שכן במהלכו מגיעים למסקנות הגלגול. במסע המוות, אנו עוברים בין הקלפים בסדר עולה, מהשוטה בחזרה אל העולם, ומסיימים את המסע בקלף העולם, עירומים מהכסות ששימשה אותנו בגוף אנוש. תפקידו של מסע זה הוא לסכם כיצד יישמנו את השיעורים שלמדנו בגוף אנוש ולהכין אותנו לאיחוד המחודש עם העולם הרוחני.

 

המסעות במפת עץ החיים:

 

 

עץ החיים הקבלי נועד לתאר סכמתית את תהליך הבריאה ובנוי על עקרונות ספר היצירה, שמיוחס לאברהם אבינו. עץ החיים מורכב מעשר ספירות המחוברות זו לזו על ידי 22 נתיבים. הספירות (מלמעלה למטה): כתר, חוכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות, נבדלות זו מזו במיקומן על העץ וביחסי הגומלין שהן מקיימות זו עם זו.

חבילת קלפי טארוט מורכבת מ 22 קלפי ארקנה בכירה ו 56 קלפי ארקנה משנית. במחצית השנייה של המאה ה-17 חיבר נזיר ישועי בשם קירשר את תבנית עץ החיים הקבלי לקלפי הטארוט, והתאים את 22 קלפי הארקנה הבכירה ל-22 שבילי החיים המסומנים באלפבית העברי. כיום מצויות מספר גרסאות לסידור הקלפים בעץ החיים, בתמונה ניתן לראות אחת מהן. מסעו של השוטה, שהוא קלף מספר אפס, בין הקלפים מוצג כמסע בשבילי עץ החיים. המסע מתאר מעבר בין שלבי מודעות שונים, ושימש בין היתר את חברי אגודת שחר הזהב למסע התעלות רוחנית בעולם הזה.

מסע הלידה יוצא מספירת מלכות, שנמצאת בתחתית עץ החיים, ועולה דרך 22 שבילי עץ החיים אל ספירת כתר שנמצאת בראש עץ החיים. הצעד הראשון במסע זה הוא קלף העולם, אשר מסמל את בחירתנו בחיים בעולם הגשמי. הצעד האחרון במסע זה הוא קלף השוטה, שמחבר אותנו אל ספירת כתר. בקלף זה אנו מסיימים את מסע הלידה ומתחילים במסע החיים.

מסע החיים מתחיל בקלף השוטה ובספירת כתר, אליה הגענו בתום מסע הלידה. בשלב זה של המסע אנו חופשיים לבצע את הבחירות שלנו, הבאות לידי ביטוי בסדר הקלפים כמו גם מידת השהייה שלנו בכל קלף (שמיוצג על ידי שביל בעץ החיים), במהלך חיינו. כאשר אנו קוראים בקלפים, אנו מנסים לתפוש באמצעות הקלפים מהם השיעורים שאותם אנו עוברים ומהן ההמלצות לגביהם.

בתום החיים מתחיל מסע המוות, שנקודת המוצא שלו היא שוב קלף השוטה וספירת כתר. במסע המוות, אנו שוב עוברים ב 22 שבילי עץ החיים, אבל בסדר ההפוך לסדר שממנו באנו. בעת הירידה בעץ החיים אנו מסכמים בכל שביל את השיעור והלקחים שהופקו ממנו במהלך חיינו, עד שמגיעים שוב לספירת מלכות, וממנה ממשיכים לעולם הבא.

 

 

 

מסע הלידה: עליה במעלה עץ החיים

כשלושים יום לפני העיבור, בוחרת נשמה להתגשם בגוף אדם. בשלב זה מתחיל מסעה של הנשמה לעולם הגשמי, המסתיים כשלושים יום לאחר הלידה. תפקידו של מסע זה הוא להכין אותנו לחיים בגוף אנוש. במסע זה אנו בוחרים ברמת הנשמה את השיעורים שנעבור בימי חיינו.

השהות ברחם:

את הצעד הראשון צועדת הנשמה מן העולם הבא לעולם הזה, מספירת מלכות דרך קלף העולם. מראה הקלף הוא תחום וסגור אך הדמות חופשייה ורוקדת בתוכו. הדמות בקלף רוקדת במעגל כמו דג השוחה במים וכמו עובר השוחה ברחם אימו. קלף העולם מסמל את בחירתה של נשמה להצטרף לעולם הזה, כחלק ממכלול גלובלי של נשמות שבחרו כמוה. במהלך השהות ברחם, עוברת הנשמה היכרות עם המשפחה שאליה בחרה להצטרף. בקלף יום הדין ניתן לראות את משפחתה המצומצמת של הנשמה ואת מלאך יום הדין שעורך היכרות בין הנשמה למשפחתה החדשה.

הלידה:

בקלף השמש יוצאת הנשמה אל העולם ומתגשמת בגוף של תינוק. בקלף רואים את התינוק רוכב על סוס בעת יציאה מן החומות של הרחם. גם קלף הירח מתאר את רחם האישה ואת הקושי של התינוק להתנתק ממנו. בשלב זה מתרחשים הרהורי חזרה של התינוק לרחם אימו וגעגועים למקום המוגן והחם ממנו הגיע. בקלף הכוכב ניכרת יכולתו של התינוק להביט קדימה מחד, וכן פגיעותו הרבה אל מול העולם מאידך.

משבר היציאה מן הרחם:

בקלף המגדל נתקל הרך הנולד לראשונה בחייו במשבר היציאה מן הרחם, משעה שהבין כי אין דרך חזרה. קשיי הקבלה ניכרים גם בקלף השטן, אך מגיעים לאיזון בקלף המיזוג, אשר בו התינוק מוצא שלווה לאחר היכרות עם המלאך השומר שלו.

חתימה על חוזים:

קלף המוות מסמן את השינוי העמוק שמתבצע בנפשו ובגופו של התינוק בעת שהוא מכין את עצמו לחייו החדשים. כמו פרפר המתגלגל מתוך גולם, כך התינוק משיל מעצמו את כבלי העולם הבא, ומצטרף כחבר מן המניין אל העולם הזה. האיש התלוי מסמל את התלות של התינוק בסביבה שתספק את צרכיו, קלף הצדק מסמל את בחירתו הקארמתית בשיעורים שאותם יעבור בחייו, וגלגל המזל מסמל את חוסר היכולת שלו לשלוט בנסיבות החיצוניות לו.

מגע עם העולם:

קלף הנזיר מסמל את התינוק, שמתחיל את חייו כנזיר ומביא את אורו הפנימי לעולם החדש שהגיע אליו. בקלף הכוח, כאריה בשבי, הוא תלוי בגורמים חיצוניים שיספקו את צרכיו לאורך זמן. כרוכב במרכבה מעשיו בוסריים ועתידו מובטח מלמעלה.

הבחירה החופשית:

בקלף האוהבים מכיר התינוק לראשונה בבחירתו בגוף גשמי, כאן ניכרת סצנת גן העדן שבה אדם וחווה מתוודעים לגופם הגשמי. הכהן הגדול מסמל את ההגדרות החברתיות של החברה האנושית שאליה מצטרף התינוק (דת וממסד). הקיסר והקיסרית מסמלים את הורי התינוק, האחראים לו בימי חייו, והכוהנת מסמלת את הספרייה האקאשית שעומדת לרשותו בעת שהותו בעולם הזה.

יציאה לדרך:

משקיבל את כל הכלים לחייו החדשים, הקוסם מצביע על הפוטנציאל שעומד לרשותו בכל כיוון שבו יבחר כדי לממש את עצמו בחייו. וכעת, כשלושים יום לאחר הלידה והמסע המפרך שעבר, לובש התינוק בגדי מסע, לוקח צידה קלה לדרך וחבר נאמן, ועומד כשוטה על ראש
הצוק. בשלב זה הוא חופשי להתחיל את חייו כאדם מן השורה, כבול למוסכמות חברתיות שאותן בחר מחד, וחופשי מטעויות מאידך.

 

 

מסע המוות: ירידה במורד עץ החיים

למסע זה מצטרף אדם שסיים את שיעורי חייו. מסעו יכול היה להיות ארוך או קצר בזמן, הוא יכול להיות ילד או קשיש בעוברו מסע זה. ייתכן שעבר שיעורים רבים או מעטים, לכל אחד ואחת מאיתנו מסלול חיים שונה, שתלוי בבחירות האישיות שלנו ובדרכים בהן בחרנו לממש את חיינו. מסע זה מתחיל בקלף השוטה. כמו תינוק כשלושים יום לאחר לידתו, כך גם אדם שבא להיפרד מחייו, מגיע לבוש בבגדי המסע איתם התחיל את חייו, מצויד בצידה אותה רכש במהלכם ומלווה בידידו הטוב- הכלב.

שחזור ופרידה:

השוטה נפרד מכלבו ונכנס להיכלי הכוהנת, אל הספרייה האקאשית, שבה נצבר הידע שצבר ועוד יצבור במהלך גלגוליו. בשלב זה הוא מבין מדוע בחר לעבור את השיעורים שבחר לקוסם שבתוכו, הוא מודה על היכולת לממש עצמו בכל התחומים בהם עסק בחייו; הוא נפרד מאימו הקיסרית ואביו הקיסר, שסיפקו לו את המשאבים בהם השתמש בחייו; הוא נפרד מהגדרות החברה אליה השתייך, בקלף הכהן; ומכיר בבחירותיו האישיות ובדרכים בהן בחר ללכת, בקלף האוהבים. השוטה משחזר את חייו מנערותו כרוכב במרכבה ועד בגרותו בקלף הכוח, כשלמד לשלוט על יצריו. הוא עורך חשבון נפש עם הנזיר הפנימי שלו, ומגלה שאורו הפנימי, שליווה אותו במסע הלידה, מלווה אותו גם במסע הפרידה.

יציאה מן הגוף:

בהגיעו לגלגל המזל, השוטה כבר מוכן להיכנע לנסיבות החיצוניות שהביאו למותו ולהתגלגל החוצה מגופו הגשמי. הוא מוצא עצמו עומד למשפט מול אלת הצדק השוקלת את ליבו על מאזני הצדק. כאשר ליבו יהיה קל מנוצה, יהיה השוטה רשאי לעבור בשערי הצדק שיובילו אותו אל העולם הבא. בעת הדיון בענייניו, השוטה תלוי בין שמים וארץ וממתין להיכנס בשערי העולם הבא, בקלף התלוי.

מלאכים:

את מבחנו האחרון בחיים אלה, עובר השוטה מול המוות, לאחר שנפרד מגופו הגשמי. עימות זה מול מלאך המוות הינו הכרחי משום שהוא מאפשר לשוטה לסגור מעגל ולהוריד מעל ליבו את הנטל הרגשי שנשא עימו בגוף גשמי. בעת העימות מול מלאך המוות, עומדים לצד השוטה מלאכיו השומרים שליוו אותו מלידתו ועד היום, בקלף המיזוג. הפרידה הרגשית היא הקשה ביותר, ובאה לידי ביטוי בקלף השטן. על השואל להתיר בכוח את כל הכבלים האנרגטיים שקשרו בינו לבין האנשים שליוו אותו בחייו .

התפזרות:

משנפרד מכל חלקיו הגשמיים, מרשה לעצמו השוטה ליפול במורד המגדל, המסמל את הגוף ששירת אותו לאורך חייו. כעת הוא כבר אינו תלוי באוויר, הוא נשמה ללא גוף שצונחת ממרומי המגדל, חסרת ידיעה או מודעות לנחיתה. נשמתו של השוטה מתפזרת לאינסוף חלקים ומתאחדת מחדש בעת הנחיתה בקלף הכוכב.

העולם הבא:

השוטה חוזר אל הרחם הקולקטיבית בקלף הירח, נפרד מהשמש שהאירה את עולמו הגשמי, ומוצא עצמו מול שערי עליון, בקלף יום הדין. כניסה בשערים אלה נקבעת על פי הרמה האנרגטית אליה הגיע השוטה בגלגוליו השונים, בתוכם תנוח נשמתו עד אשר תבחר להתגלגל שוב. בקלף העולם, השוטה מתאחד עם העולם הגשמי והרוחני גם יחד. זהו האיחוד בינו לבין כל הנשמות שכבר היו ועוד יהיו. נשמתו חופשייה ומשוחררת והוא נמצא כבר בעולם הבא.

 

קישור ישיר למאמר: http://reshef-keshef.co.il/מסעות-השוטה

 

אין תגובות

No comments yet

*שם

*דוא"ל (לא יפורסם)

אתר